Hrvatski premijer i njegova danska kolegica obišli su u ponedjeljak kontejnerski terminal Zagreb Deep Sea u Rijeci, budući Rijeka Gateway terminal, čije se dovršenje očekuje za godinu i pol a trebao bi, po najavama, biti najsuvremeniji terminal u ovom dijelu Europe.

Premijer Andrej Plenković sa suradnicima održao je sastanak s premijerkom Mette Frederiksen, koja je u posjetu Hrvatskoj, u sjedištu Lučke uprave Rijeka, a nakon toga su se uputili do terminala Zagreb Deep Sea.

Danskoj premijerki je predstavljen projekt terminala i pripadajućih prometnica.

Plenković i Frederiksen nisu davali izjave za novinare, a hrvatski je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao da je terminal, vrijednosti oko 100 milijuna eura, financiran kreditom Svjetske banke.

“Dovršenje terminala se očekuje za godinu i pol. Do tada treba završiti cestu D-403, koja povezuje terminal s riječkom obilaznicom. Njeno puštanje u promet se očekuje tijekom srpnja ove godine, investitor su Hrvatske ceste, a financira se iz europskog instrumenta za povezivanje Europe”, naveo je Butković.

On je rekao i da su koncesiju dobile respektabilne tvrtke Maersk Grupa kroz APM Terminals i ENNA Naturalis Grupa kroz ENNA Logic. Ovaj terminal bit će dio globalne mreže APM terminala, koju čini 76 terminala, dodao je Butković.

Postojeći terminal Brajdica ima godišnji promet od 500 tisuća kontejnerskih jedinica (TEU), a ovim terminalom bi se u Rijeci trebao ostvarivati promet od milijun TEU, a s daljnjim proširenjem područja terminala promet bi trebao doseći 1,5 milijuna TEU, rekao je Butković.

Na terminalu se trenutno uklanjaju postojeći objekti. U kolovozu 2022. godine je završena narudžba glavne terminalske opreme, obalnih i portalnih kontejnerskih dizalica.

Očekuje se da će ulaganja Maersk Grupe, ENNA Logic i Rijeka Gateway do kraja 2026. godine doseći 480 milijuna eura te da se otvoriti više od 1100 izravnih radnih mjesta u Hrvatskoj, od kojih više od 300 na novom kontejnerskom terminalu. Neizravno zapošljavanje u regiji temeljem ovog projekta bi trebalo biti znatno veće, rečeno je tijekom predstavljanja.

S poboljšanom digitalizacijom carinskih procesa, procjenjuje se da će carinjenje kontejnera unutar Hrvatske proizvesti fiskalni prihod od 180 milijuna eura 2026. godine, a 2030. čak 340 milijuna eura.

Rijeka Gateway će biti najsuvremeniji terminal u ovom dijelu Europe, istaknuto je. Služit će kao glavna ulazna točka u zemlju i tržišta zaleđa.

Prednost terminala je dubina mora uz operativnu obalu od čak 20 metara.

Danska premijerka Frederiksen nastavlja posjet Hrvatskoj u utorak u Zagrebu, radnim sastankom s hrvatskim premijerom. Uslijedit će i sastanak dvaju izaslanstava.