Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je u petak Preporuku o organizaciji radnoga dana učenika tijekom održavanja nastave na daljinu, kako bi sustav što bolje funkcionirao i kako bi isporuka sadržaja i rada nastavnika u online nastavi bila izbalansirana.

Preporuka o organizaciji radnoga dana namijenjena je učiteljima, nastavnicima, učenicima i njihovim roditeljima, a Ministarstvo ju je odlučilo poslati s obzirom na povratne informacije da neki učenici imaju više, a neki manje opterećenja po pitanju isporuke obrazovnih sadržaja.

Nastava na daljinu, ističe MZO, ne podrazumijeva da učenici samo čitaju udžbenik i rješavaju zadatke po uputama nastavnika, odnosno ne smije se svesti na to da učenici uče potpuno samostalno, a da im nastavnik ne objasni kontekst.

Poučavanje se ne smije posredno prebaciti na roditelja

Ministarstvo smatra da je u ujednačavanju količine nastavnih sadržaja ključna uloga učitelja. “Dakle, nastavnik ne smije jednostavno uputiti učenike na videolekcije bez dodatnih uputa, praćenja i podrške, a nije dobro ni da se učenika previše optereti ili da se poučavanje prebacuje posredno na roditelja, to je također jedan od razloga davanja ovih preporuka”, ističe se.

Učenik, dodaje se, treba posvetiti podjednako vremena proučavanju pripremljenoga materijala, kao i samostalnome radu, a cilj je da s vremenom postane sve samostalniji i odgovorniji za vlastiti proces učenja.

Uz opremu za nastavu na daljinu i udžbenike, učenicima je potrebno kod kuće organizirati mirni kutak za učenje, a preporučuje se i uvođenje redovite strukture radnoga dana.

Vrijeme provedeno u učenju podrazumijeva vrijeme u kojem se poučava i vrijeme samostalnoga ili suradničkoga učenja. Takvo ukupno vrijeme ovisi o uzrastu djeteta i kreće se od 5 do 8 sati dnevno tijekom radnoga tjedna.

Voditi računa o opterećenju učenika, razlučiti bitno od sporednoga

Učitelji trebaju voditi računa o opterećenju učenika, a to podrazumijeva da se trebaju postići planirani odgojno-obrazovni ishodi, ali i da u sadržajima treba razlučiti ono što je bitno od onoga što je sporedno ili nije nužno, stoji u preporukama.

Materijalima dostupnim u nekome od centralnih servisa učitelji trebaju pridružiti i svoje materijale i upute te pratiti učenika, “ali tako da sve bude u razumnim i prihvatljivim vremenskim okvirima te prilagođeno spoznajnim mogućnostima učenika”.

Materijal za učenje, navodi MZO, ne smije se svesti samo na jedan izvor ili na čitanje iz udžbenika. “Važno je davati i jasne upute kako istraživati temu i doći do drugih vjerodostojnih izvora, posebno onih na internetu”, ističu.

Obrada nastavne jedinice u 60 minuta može se podijeliti na 15 minuta videolekcije, 15 minuta učenik govori ili piše na temelju zadatka iz videolekcije, a preostalih 30 minuta rezervirano je za samostalni rad učenika.

Preporuke se, napominje Ministarstvo, odnose na organizaciju radnoga dana učenika tijekom radnoga tjedna te podrazumijevaju slobodne vikende.

Za učenike razredne nastave preporučuje se pet sati učenja, što uključuje učenje i poučavanje, za učenike predmetne nastave šest sati, za srednjoškolce sedam, a za maturante osam sati na dan.

(Hina)