Stručni skup za vjeroučitelje i vjeroučiteljice osnovnih i srednjih škola s područja Zagrebačke nadbiskupije te Sisačke i Bjelovarsko-križevačke biskupije održan je u prostorijama Nadbiskupijskog pastoralnog instituta u Zagrebu 19. studenog. U organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje i Ureda za vjeronauk u školi stručni je skup organiziran kroz temu Kompetencije vjeroučitelja, kroz dva teorijska predavanja (u kojima su se predavači osvrnuli na duhovne i profesionalne kompetencije) i jedno interaktivno predavanje.
Prvo je predavanje održao prof. dr. sc. Božo Lujić, naslovljeno Biblijska slika čovjeka otvorenih odnosa i komunikacije.

Polazište je predavanja riječ kao osnovno egzistencijalno komunikacijsko sredstvo među ljudima, a isto tako i čovjeka s Bogom. Riječ je ta koja stvara odnose i samim time odgaja cjelovitog, zdravog čovjeka. Dijalog stoji u temelju svijeta i čovjeka već od samih početaka – jer je riječju stvoren, a kasnije riječju i komunicira i osmišljava stvarnost u kojoj se zatiče.

I proroci se u svojim obraćanjima koriste Božjom riječju, što osobito naglašava prorok Hošea, čiji tekstovi obiluju glagolima koji upućuju na komunikaciju. U punini se pak Riječ utjelovila u Bogočovjeku Isusu. Isus je tako u sebi objedinio sve ljude – utjelovivši se u jednostavnosti i otvorenosti prema svim ljudima, iz svih društvenih slojeva. Njegova je antropologija otvorena svima – i onim isključenima i drugačijima. Time je gradio odnose uključivosti među ljudima. „Kršćanstvo je tu kao logika, kao ponuda, koja obuhvaća cijeli svijet i svakoga čovjeka”, zaključio je prof. Lujić.
U svojem se izlaganju prof. dr. sc. Ružica Razum nadovezala na prethodno predavanje te je istaknula važnost profesionalnih kompetencija kroz nekoliko vidova: vlastitu uvjerenost u ono što govorimo, kao i uvjerljivost na razini vlastite osobnosti. Važna je u tome upravo komunikacijska kompetencija, jer činom komunikacije dolazi do interakcije s drugima. To se odnosi i na teološku komunikaciju koja uvijek na umu mora imati pluralnost stavova i ideja učenika koji su u razredu.

Važno je stoga imati u vidu konkretnog učenika i sadržaj povezati s njegovim životnim iskustvom, istaknula je prof. Razum, što znači da vjeroučitelj preuzima odgovornost za osobu koja je pred njim. Važne su i emocionalne i pedagoške kompetencije, a preko vlastitih socijalnih kompetencija vjeroučitelj mora biti osoba koja spaja i unosi mir u svoj kolektiv, imajući uvijek na umu da u školi prenosi više od sebe samog; njegovo se ponašanje preslikava na vjeroučiteljski poziv i prihvaćenost vjeronauka u školi, a u konačnici i na Crkvu, istaknula je predavačica.
Prof. psihologije mr. sc. Lidija Čilić Burušić održala je interaktivno predavanje Međuljudska komunikacija. Sudionike je najprije upoznala s općenitim značenjem pojma, s naglaskom na neverbalnoj komunikaciji koja ipak nosi najveći dio informacija (emocije, stavovi, osobine ličnosti) – čak i ono što ne namjeravamo otkriti. Naravno, u procesu iščitavanja neverbalne komunikacije moguće su i pogreške, koje su često kulturološki uvjetovane.

Predavačica je kao vrlo pozitivnu osobinu istaknula asertivnost, koja predstavlja pozitivan vid borbe za sebe i za svoja prava, pazeći pritom da se ne povrijede tuđi osjećaji. Dotaknula se i vještine slušanja i rješavanja konflikata, kao i o socijalnoj podršci koju primamo ili dajemo drugima, s osobitim naglaskom na zdrav razvoj djece i adolescenata koji primaju socijalnu podršku. Interaktivnost je predavanje dobilo aktivnom uključenošću sudionika u rješavanje testova koji su popratili tekst, radom u paru i ispunjavanjem upitnika.
Stručni skup predviđen je zbog ograničenog broja sudionika za 200 vjeroučitelja/ica, a ponovit će se 11. veljače 2017. (za vjeroučitelje koji rade u srednjim školama) te 18. ožujka i 29.

ika.hr/prigorski.hr