Retrospektiva Mencija Klementa Crnčića, koja se otvara 16. veljače u Galeriji Klovićevi dvori, donosi novo čitanje jednog od najcjenjenijih umjetnika hrvatske moderne, nakon više od dvadeset i pet godina, koliko je prošlo od njegove posljednje retrospektive.

Umjetnika koji je ostavio traga na više područja hrvatske javnosti tijekom prve polovice 20. stoljeća, od slikarstva do pedagoškog rada, predstavit će se s više od 150 ulja, grafika, crteža i karikatura, a izložbom se obilježava i 150 godina njegova rođenja.

Izložbu potpisuje viša kustosica Galerije Klovićevi dvori Petra Vugrinec, autorica niza kritičkih retrospektiva umjetnika iz razdoblja moderne, a koautori su Darija Alujević, za područje Crnčićeva pedagoškog i muzejsko-galerijskog rada, te Frano Dulibić za područje karikature.

Vugrinec kaže kako se u pripremi izložbe nije vodila kronološko-biografskom logikom. “Detektirali smo više od 300 Crnčićevih djela, od kojih su većina registrirana u katalogu, no kako sva ona nisu mogla stati u Galeriju odabrano je njih između 150 i 170”, rekla je na konferenciji za novinare.

Podsjetila je kako je na zadnjoj retrospektivi u Umjetničkom paviljonu 1990. i 1991. godine Crnčić bio predstavljen u cjelini svog opusa, no sada su u prvom planu sam autor i najbolji dio njegova opusa.

Po njezinim riječima, Crnčić je prvi prepoznao kvalitetu našeg krajolika i upisao ga u europsku dionicu pejzažnog slikarstva koje uzdiže na sam vrh slikarskih tema 19. i 20. stoljeća.

“Bio je velika figura u hrvatskom slikarstvu i često ga se svrstavalo u realistična kretanja, no novopronađena djela ukazuju na sasvim drugu perspektivu njegova opusa koja govore o njemu kao slikaru impresije”, dodala je.

Klovićevi dvori svojom prvom ovosezonskom izložbom nastavljaju niz retrospektivih obrada i valorizacija kojima se u toj gornjogradskoj galeriji predstavljaju pioniri hrvatske moderne na prijelazu 19. u 20. stoljeće.

“Izložba Mencija Klementa Crnčića povratak je izložbama po kojima su Klovićevi dvori postali ono što jesu i pokazuje put kojim želimo nastaviti dalje”, istaknuo je ravnatelj Galerije Antonio Picukarić, izrazivši zadovoljstvo što se za otvorenje već traži ‘ulaznica više’.

Uz djela koja Crnčića (1865. – 1930.) predstavljaju kao jednog od utemeljitelja domaćeg pejzažnog slikarstva, s prizorima Hrvatskog primorja, Kvarnera, ali i južnih predjela te sjevernog krajolika, izložba prikazuje njegov opus karikatura, ilustracija, plakata te dokumentarnih fotografija i predmeta koje je koristio dok je slikao.

Osim kapitalnih i dobro poznatih remek-djela, poput “Djevojčice” iz 1890. i “Slavonac runi kukuruz” iz 1891., predstavlit će se i dosad neizlagana i nepoznata, poput “Djevojčice pod pergolom” iz 1901. godine.

Crnčićevo djelo kontinuirano je više od stotinu godina u samom vrhu domaće likovne produkcije, no pamti ga se i kao pokretača na drugim područjima.

S ciljem da profesionalizira likovno školovanje, s Csikosem 1902. pokreće prvi risarsko-slikarski tečaj, postavivši temelje buduće zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti.

Kao ravnatelj Strossmayerove galerije starih majstora doprinio je razvoju muzeološke kulture, pokrenuvši reviziju atribucija i napravivši katalog djela.

Crnčić je bio i prvi školovani grafičar u nas te je nabavio prvi bakropisni stroj iz Beča, gdje su se njegovi učenici, mladi umjetnici odlazili usavršavati, a sudjelovao je i u osnivanju Grafičke zbirke Nacionalne i sveučilišne biblioteke.

Bio je pionir i na području karikature, osnivač lista “Satir”, u kojemu je objavljivao pod pseudonimom Tuš, dajući britke i duhovite crtačke komentare ondašnjih zbivanja.

Njegova su djela dio mnogih javnih  ustanova, rezidencija, privatnih domova te stalnih postava muzeja i galerija, odakle su posuđena za izložbu, a jedno je posuđeno i iz Ureda predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović, koja je pokroviteljica izložbe.

Izložba će biti otvorena do 8. svibnja.

hina

fah