U redakciju portala primili smo priopćenje Uprave društva Komunalnog društva Križevci koje prenosimo u cijelosti:

Potpisivanje peticije koji se ovih dana provodi u našem gradu, a koje je organizirao križevački SDP, potaklo nas je na razmišljanje da je građanima možda potrebno dati više informacija vezano za razloge poskupljenja komunalnih usluga.

Stoga, u nastavku dajemo više informacija vezano za ovu temu, naravno bez iluzija da će to bilo kome pomoći (ili ga utješiti) kada vidi svoj povećani račun za komunalne usluge.

– Zakon o održivom gospodarenju otpadom propisao je što sve čini cijenu gospodarenja otpadom.  

– Kada smo uveli u sustav novu kantu s narančastim poklopcem u kojoj građani odlažu sav koristan otpad, nismo tada povećavali
  cijenu ovih usluga iako je je činjenica da se povećao broj odvoza i to sa 4 na 5 puta mjesečno (na selu sa 2 na 3). Nadalje, na
  razvrstavanju radi 8 radnika u dvije smjene, a potrebno je bilo i dodatno kupiti kamione za odvoz otpada, izgraditi sortirnicu, nabaviti
  postrojenje za razvrstavanje sa prešama, itd. I TO ULAZI U CIJENU.

– Uredili smo reciklažno dvorište na način kako bi mogli prihvatiti 48 vrsta otpada od građana i to besplatno, dok mi moramo za
  posebne vrste otpada platiti njegovo zbrinjavanje drugim oporabiteljima. I TO ULAZI U CIJENU.

– Nabavili smo mobilno reciklažno dvorište kako bi građanima na ruralnom prostoru, ali i u Gradu omogućili odlaganje posebnih
  vrsta otpada. Uz mobilno reciklažno dvorište mora biti ovlaštena osoba. Ono se mora transportirati specijalnim vozilom na ukupno
  25 lokacija. I TO ULAZI U CIJENU.

– Na odlagalištu otpada rade više radnika, zakonski su obavezni razni monitorinzi (kakvoća procjednih i oborinskih voda, kakvoća
  zraka i sl.) koji su vrlo skupi, zatim je tu rad kompaktora, prekrivka za prekrivanje otpada i sl. I TO ULAZI U CIJENU.

– Edukacija je najbitniji dio sustava gospodarenjem otpadom. Projekt Moj otpad, moja odgovornost obuhvaća edukaciju i to u prvom
  redu djece u našemu Gradu. Svi razredi svih osnovnih i srednjih škola prolaze predavanja ,a potom odlaze autobusima
  na odlagalište otpada i reciklažno dvorište. Izrada radnih listova za prva četiri razreda OŠ-a, štampanje letaka…
  I TO ULAZI U CIJENU.

Treba reći: koristan otpad koji se prikupi i proda niti približno ne može pokriti troškove njegovog prikupljanja, sortiranja i prešanja.

Međutim, bez obzira na tu činjenicu, moramo razdvajati otpad na kućnom pragu jer to Zakon nalaže. Sustav bi trebao funkcionirati na način da: što građani više prikupe korisnog otpada to manje plaćaju!

Zašto se to ne događa?

Zato što ne postoji tržište sekundarni sirovina; zato što komunalna poduzeća vrlo često nisu prva ruka u prikupljanju najprofitabilnijih sekundarnih sirovina; zato što Fond zaštite okoliša i energetske učinkovitosti ne subvencionira komunalna poduzeća po načelu: što više sekundarnih sirovina prikupiš – to više subvencija dobiješ, odnosno što više otpada odlažeš na odlagalište – to više kazne plaćaš.

Zašto smo ukinuli sustav: po članu domaćinstva?

Naizgled, to bi bio najpravedniji sustav, ali to ne može biti jer točne podatke nitko ne zna! Teoretski: kada bi netko imao stalno ažurne podatke o broju članova kućanstva tada bi to bilo moguće uvesti. No, tada bi se ponovo moglo postavit pitanje „pravednosti“ kada znamo da je u cijeni usluge ima još elemenata koji nisu povezani s tim kriterijem.

Kroz godine takvog obračuna ispostavilo se da su ti podaci sve netočniji i netočniji. Građani su naime uredno prijavljivali smanjenje broja članova domaćinstva, ali nikada i povećanje! Procjena je da su podaci bili netočni u oko 40% slučajeva. I na koncu, Zakon je propisao naplatu po volumenu.

Što zapravo znači: naplata po volumenu?

Mjeriti volumen otpada po kućanstvima je nemoguće i to nitko ne radi. Mi samo znamo koji je volumen posude koje su pojedina domaćinstva zadužila, dok se u kolektivnom stanovanju (zgrade) to može tek procijeniti. Mi smo u zgradama stavili osnovicu po domaćinstvu od 80 l. Zaduživanjem kanti s narančastim poklopcem svim domaćinstvima se zapravo povećala mogućnost odlaganja za dodatnih 120 l, a da u tom trenutku nismo povećavali cijenu. Znali smo da će promjenu cijena najviše osjetiti oni koji su se vodili u našim evidencijama kao jednočlana domaćinstva, a kao što smo već rekli, to nije uvijek bilo točno.

Činjenica je: cijena stanovanja za samačka domaćinstva uvijek je skuplja od cijene stanovanja višečlanih domaćinstva (npr. cijena grijanja je ista živjeli u stanu jedan ili više članova obitelji, TV pretplata je ista koliko god ljudi gledalo televizor, itd).

Nažalost, ni mi ne možemo biti iznimka u tome.

Itekako smo svjesni da je građanima sada svaka kanta prevelika, bila ona od 80 l ili 120 l, i to osobito u ritmu pražnjenja jednom tjedno. Međutim, složit ćemo se, nemoguće je svakom domaćinstvu dodijeliti kantu koja baš njemu odgovara. Zbog toga nećemo mijenjati kante. Zbog toga smo stavili neznatnu razliku u cijeni između ova dva zadužena volumena kanti.

Što će (ili bi trebalo) slijediti?

Ovih dana krećemo u pilot projekt prikupljanja biootpada u jednoj gradskoj ulici i jednoj zgradi. Nakon što dobijemo sve pokazatelje, sredinom iduće godine ćemo uvesti odvoz biootpada na cijelom urbanom području Grada Križevaca (na selu nećemo uvoditi ovaj sustav). Građani će zadužiti još jednu kantu za biootpad.

U tom trenutku ćemo optimizirati broj odvoza na način da ćemo sukladno prosječnom vremenu punjenja pojedinih posuda (smeće, koristan otpad, biootpad) odrediti i mjesečni broj odvoza pojedine posude. Može se dakle dogoditi da ćemo najčešće odvoziti biootpad, zatim koristan otpad i na kraju ostatni otpad.

Zašto to uvodimo?

Zato što moramo povećati udio odvojenog prikupljenog otpada na min. 50%, a sada smo na 23%. Možda za građane još i važnije: odlaganje otpada na Regionalnom centru Piškornica u Koprivničkom Ivancu bit će višestruko skuplje nego je to sada kod nas na odlagalištu, a tamo ćemo ubuduće morati odvoziti naš otpad. Osobito je to interesantno kada znamo da je biootpad najteža frakcija otpada iz domaćinstva, pa će njegovim izdvajanjem iz otpada koji ćemo tamo voziti ukupna cijena zbrinjavanja biti za sve nas niža.

Zašto sam kao direktor potpisao peticiju?

Naravno da je to bilo ironično, jer tko ne bi potpisao peticiju protiv poskupljenja bilo čega !?
Zašto građane s time zamarati osim ako nam nije cilj prikupljanje jeftinih političkih poena!?

Međutim, nije korektno da se, po tko zna koji put, građanima manipulira namjerno iznoseći netočne informacije bar što se tiče Komunalnog poduzeća Križevci, budući da su točni podaci javno objavljeni na našim web stranicama i lako su svakome dostupni.

UPRAVA DRUŠTVA

prigorski.hr