Početkom mjeseca objavljeni su novi natječaji iz „Vinske omotnice“ i to za mjere Restrukturiranje i konverzija vinograda, Investicija u vinarije i marketing vina te Promidžba na tržištima trećih zemalja.
Za mjere Restrukturiranje i konverzija vinograda, Investicija u vinarije i marketing vina, najmanji iznos potpore je 3.000 eura, a najveći 1,5 milijuna eura, ovisno o mjeri. Agencija za plaćanja u poljoprivredi isplaćuje od 50% – 80% ukupno prihvatljivih troškova.
Za mjeru Promidžba na tržištima trećih zemalja, razina potpore iznosi do 80% od ukupno prihvatljivih troškova, unutar čega se udio od 50% prihvatljivih troškova odnosi na sredstva EU, a udio od 30% od ukupno prihvatljivih troškova na sredstva državne potpore proračuna RH.
Najviši iznos ukupno prihvatljivih troškova po projektu je 200.000 eura, a minimalni iznos potpore po projektu je 3.000 eura.
Tim povodom razgovarali smo s Renatom Šeperić Petak, direktoricom konzultantske tvrtke Logička matrica, s dugogodišnjim iskustvom u području domaćih i EU natječaja:

Renata Šeperić Petak

Renata Šeperić Petak

Kome su sve namijenjeni ovi natječaji, tj.tko može aplicirati, odnosno tko ne može?

Za mjeru Restrukturiranje i konverzija vinograda korisnici mogu biti proizvođači (fizičke ili pravne osobe) upisani u Vinogradarski registar, a fizičke osobe moraju biti obveznici poreza na dohodak/poreza na dobit. Za mjeru Investicija u vinarije i marketing vina prihvatljivi korisnici su proizvođači (fizičke ili pravne osobe) upisani u Vinogradarski registar u trenutku podnošenja prijave.
Za mjeru Restrukturiranje i konverzija vinograda ukupno prihvatljivi troškovi po projektu su 1.500.000 eura, a minimalni iznos potpore po projektu je 5.000 eura. Za mjeru Investicija u vinarije i marketing vina ukupno prihvatljivi troškovi po projektu su 3.000.000 eura, dok je minimalni iznos potpore po projektu 5.000 eura.
Za mjeru Promidžba na tržištima trećih zemalja, najviši iznos ukupno prihvatljivih troškova po projektu je 200.000 eura, a minimalni iznos potpore po projektu je 3.000 eura. Korisnici ove mjere su proizvođači vina (fizičke ili pravne osobe) upisani u Vinogradarski registar, javna tijela utemeljena zakonom koja predstavljaju proizvođače vina (osim korisnika Državnog proračuna) te udruge proizvođača vina i zadružni savezi (čije su članice barem tri zadruge koje se bave proizvodnjom vina).

Što se sve može financirati sredstvima iz ovog natječaja?

Dozvoljena ulaganja za mjeru Restrukturiranje i konverzija vinograda su ulaganja vezana uz zamjenu sorte/sorata i premještanje vinograda (npr. krčenje zemljišta, uklanjanje stupova, žica, kolaca, sakupljanje i prijevoz dijelova vinove loze, i sl), aktivnosti vezane za pripremu tla novog (restrukturiranog) vinograda (npr. analize tla, čišćenje tla od kamenja, rigolanje, duboko oranje, oranje, tanjuranje i ripanje, usitnjavanje kamenitog sloja tla, planiranje/ravnanje tla za vinograd, i sl), aktivnosti vezane za sadnju ili cijepljenje novog (restrukturiranog) vinograda (laniranje sadnje, sadnja cijepova/sadnica vinove loze (uključuje rad, materijale i druge ulazne troškove), cijepljenje i/ili nacjepljivanje, postavljanje i izmjena armature (potporne strukture) novog (restrukturiranog) vinograda, kupnju materijala sl.), ulaganja prihvatljiva u okviru poboljšanja vinogradarskih tehnika upravljanja vinogradom (uz promjenu sorte ili uz zadržavanje iste sorte) (npr. promjena međurednog razmaka i/ili razmaka unutar reda, promjena nagiba, terasiranje, navodnjavanje i sl).

Dozvoljena ulaganja za mjeru Investicija u vinarije i marketing vina su ulaganja u izgradnju/rekonstrukciju nepokretne imovine, kupnja novih strojeva i opreme, uključujući računalne programe, tj. sve aktivnosti koje bi unaprijedile proizvodnju i konkurentnost vinarstva.
Dozvoljena ulaganja unutar mjere Promidžba na tržištima trećih zemalja su objavljivanje reklama u medijima trećih zemalja (tisak, televizija, radio, internet), ulaganja u odnose s javnošću, promociju i marketing, uključujući organizaciju informativnih putovanja u Hrvatsku, promociju imidža Hrvatske, promotivne prodaje, ulaganja u izradu i distribuciju promotivnih materijala za tržišta trećih zemalja, ulaganja u sudjelovanje na sajmovima i drugim događanjima na tržištima trećih zemalja te ulaganje u provođenje istraživanja tržišta trećih zemalja. Tržište trećih zemalja obuhvaća sljedeće zemlje: Makedonija, Crna Gora, Srbija, Albanija, Kosovo, Bosna i Hercegovina, Švicarska, Lihtenštajn, Norveška, Rusija, Ukrajina, Kazahstan, Japan, Kina (uklj. Hong Kong), SAD, Kanada, Meksiko, Brazil, Australija, Koreja, Indija, Tajland, Malezija, Indonezija, Singapur.

Koliko je komplicirana natječajna dokumentacija?

Prijava na natječaj je relativno jednostavna, u usporedbi sa ostalim natječajima koji su trenutno aktualni. Kompletna natječajna dokumentacija dostupna je na stranicama APPRRR-a. Svaki element natječajne dokumentacije (npr. skraćeni plan projekta) sastoji se od pitanja objašnjenih na tek 10-ak stranica, sa detaljnim uputama za popunjavanje. Ovakvim se načinom samo strukturira već postojeći „plan u glavi“ prijavitelja. Ono što je manji problem, a tiče se vremenskog trajanja prikupljanja dokumentacije, analiza je samih dokumenata od kojih primjerice u mjeri Investicija u vinarije i marketing vina, od ukupno 21 stavke na popisu – tek se 6 direktno tiču projekta dok su ostali potvrde. Za prikupiti kompletnu dokumentaciju, ponekada treba više vremena no to je potrebno za napisati projekt.

Kakvi će projekti imati prednost, prema mjerama navedenima u natječaju i vašem iskustvu?

U svakom od natječaja koji su bili/bit će objavljeni, prednost uvijek imaju oni koji su cjeloviti. Pod cjelovitima mislim – da nije samo kupnja jednog stroja ili jednog dijela opreme, već se radi o projektu koji objedinjuje nekoliko aktivnosti. Dodatnu prednost imaju oni koji razvijaju novi proizvod, primjenjuju nove tehnologije ili provode aktivnosti vezane uz ekološku proizvodnju. Bitno je, možda i najbitnije, razvijati svoj plan koji prijavitelji imaju, ili kako bi se kolokvijalno reklo „provoditi projekt neovisno o uspjehu na natječaju“. Tada se radi o zrelim projektima koji imaju izuzetno veliku stopu uspješnosti.
Prema analizi otvorenih natječaja, prednost će imati stariji vinogradi te mlađi nositelji poljoprivrednog gospodarstva.

Kakav će biti interes vinara, prema vašem iskustvu i procjeni? Jesu li osigurana dovoljna sredstva?

Agencija za plaćanja ukupno je za sve mjere Vinske omotnice odobrila 141 projekt, s iznosom potpore od 97,4 milijuna kuna, od čega je do sada korisnicima isplaćeno 28,6 milijuna kuna. Interes vinara i vinogradara raste u posljednjem razdoblju, čemu svjedoči porast broja malih vinskih podruma, vrhunske kvalitete. Sredstava će uvijek biti (neovisno da li se radi o EU, nacionalnoj ili županijskoj razini – uvijek su uvjeti i mogućnosti slične), no bitnije je postojanje dobrih i kvalitetnih projekata. Promocija i vidljivost natječaja je ponekad dosta loša – potencijalni prijavitelji kasno saznaju te većina nemaju vremena za kvalitetnu prijavu.

U kojem roku trebaju biti provedeni prijavljeni projekti?

Rok završetka projekta u pravilu je godinu dana, što je uglavnom dostatno vrijeme. Ukoliko bude potrebe, iz opravdanih se razloga može odobriti produljenje roka po jednu godinu, no krajnji rok završetka projekta ne može sveukupno biti odobravan u vremenskom trajanju dužem od pet godina od datuma zaprimanja Odluke o Odobrenju projekta. No preporuka je ipak ostati unutar roka od godine dana, pri čemu je bitno planiranje.

Kako je rok prijave 15.5. , ima li dovoljno vremena za vinare koji imaju ideje ali nisu počeli s pripremom dokumentacije?

Dakako, smatram da ima dovoljno vremena. Samo je potrebno voditi računa da je moguće imati jednaki broj bodova kao neki drugi prijavitelj, pri čemu se onda gleda vrijeme prijave. Ali sve se stigne, bitno je koliko potencijalni prijavitelj ima razrađenu ideju.

Prema Vašem iskustvu, kome biste svakako savjetovali da aplicira na ovaj natječaj?

Temeljem dosadašnjeg iskustva, savjetovala bih prijavu na natječaj vinarima i vinogradarima, koji neovisno o natječaju, namjeravaju provesti planirani projekt. Time dostupna sredstva ispunjavaju svoju svrhu – postaju nadopuna, a ne isključiva „slamka spasa“.

Dodatni savjet za prijavitelje projekata?

Budite konzervativni i umjereni u planiranju te dobro analizirajte vlastito poslovanje i potencijalnu konkurenciju. Kako biste bili uspješniji, stremite prema jednom dodatnom elementu, nekoj dodatnoj vrijednosti koja će vas razlikovati, no vodeći računa da je kvaliteta daleko učinkovitija od kvantitete.

prigorski.hr