Hrvatska pošta pustit će 15. ožujka 2018. u optjecaj prigodnu poštansku marku „Uskrs“. Autorica ovogodišnjega tradicionalnog izdanja prigodne poštanske marke Republike Hrvatske je Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora. Ova marka s motivom rada akademskog slikara Mile Skračića „Skidanje s križa“ (postaja na križnom putu) tiskana je u nakladi od 100 000 primjeraka i u arčićima od 10 maraka, a Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Nominalna vrijednost prigodne poštanske marke „Uskrs“ iznosi 3,10 kuna, a žig prvog dana bit će u uporabi 15. i 16. ožujka 2018. u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13. Ovo izdanje, kao i sva ostala izdanja poštanskih maraka, mogu se kupiti u internetskoj trgovini Hrvatske pošte, www.epostshop.hr.

Poštanska marka_USKRS2018

Božić i Uskrs vezani su svjetlošću. Na Božić Bog se rađa kao „mlado sunce“, sabirući u sebi prastare znakove i značenja obnove zemlje. On dolazi iz svjetla visokih sfera da postane svjetlo svijeta. Na Uskrs, to svjetlo koje je bilo uronilo u zemljinu tamu, iz smrti se vraća da sine uzlaznim putem svoga vječnog sjaja.

U crkvi Bezgrješnog začeća Marijina, u Dubravama kod Brčkog, splitski slikar Mile Skračić naslikao je svoje vjerojatno najbolje djelo, četrnaest postaja Križnoga puta. Na svima, tako i na ovom „Skidanju s križa“ – kojim Hrvatska pošta obilježava ovogodišnji Uskrs – podloga je zlato velikoga sunca. Ono, makar nemirnom slikarskom tvari i potezom, napominje apstraktni, beskonačni prostor (više beskonačno trajanje nego prostor) predrenesansnih slika. Svojim otvorenim okom („kom se sakrit ništa ne da“), kao golemom lećom, prati i pamti sva zbivanja na putu što se do danas odvija i ponavlja pred našim očima.

Uskrs_2018_FDC

Mile Skračić (1933. – 2013.) završio je Školu za primijenjenu umjetnost i Pedagošku akademiju u Splitu, a zatim diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, kod profesora Šime Perića. Dotaknutog duhom informela, zanimala ga je materija kao sadržaj slike, zatim dodir materije i tehnoloških biljega – odnos prirode i civilizacije. Sve ga je na kraju upućivalo na osnovnu pozornicu drame, na ljudsko tijelo, pa je tako i njegov ciklus „Ranjeni krajolici“ zapravo niz pejzaža tijela.

Posebno Milu Skračića sa starim majstorima veže bogata i izražajna artikulacija scena. Skračić se u dramaturgiji slika nikad nije štedio, i njegovo „sveto kazalište“ raspolaže besprigovornom anatomijom, neiscrpivim repertoarom scenskih pokreta, brižnom režijom, maštovitim kompozicijskim mijenama. Njegov jaki, ali lirski kolorizam prikladno odsijeva na zlatnoj podlozi.

USKRS2018_arcic_ir_final

Sve se to čita iz ovoga „Skidanja s križa“. Pet likova spušta Isusovo ukočeno tijelo. Možemo se obratiti evanđelistima i za tri lika pretpostaviti tko su: svi spominju Josipa iz Arimateje, a Ivan dodaje i Nikodema. Uz podnožje križa nemoćnu, mrtvu ruku Krista hvata ženski lik – kretnjom i stavom koji upućuju prije na Mariju Magdalenu nego na Isusovu majku. Vješta piramidalna kompozicija, križa, isprepletenih tijela i dviju ljestava, tvori jednu bolnu grudu, bolni grč, koji bi bilo teško podnijeti kad sunce iza svega ne bi pronosilo svoje svjetlosno obećanje.

prigorski.hr