Zagrebačko Gradsko kazalište Komedija, po riječima novog ravnatelja Krešimira Batinića, sa svoja tri ansambla, istaknutim solističkim imenima i višedesetljetnom tradicijom, zauzima neupitnu poziciju na kulturnoj karti Zagreba, Hrvatske ali i regije, koju će u četiri godine ravnateljskog mandata nastojati obogatiti novim naslovima vrhunskog svjetskog i domaćeg operetnog i komediografskog repertoara.

“Kazalište Komedija čvrsto je pozicionirano u Zagrebu kao teatar koji je prepoznatljiv ponajprije po repertoaru kakav ne izvodi niti jedno drugo kazalište, a to je mjuzikl i opereta. Ne samo u Zagrebu, već i u cijeloj Hrvatskoj i regiji, ne postoji takvo kazalište, s tri ansambla – glazbenim, baletnim i dramskim. Mi smo u principu mali HNK”, kazao je Batinić za Hinu.

Podjednako je bitno na repertoaru imati i hrvatske autore, i autore svjetske komediografske literature, recentne mjuzikle, ali i klasike svjetskog i domaćeg dramskog repertoara, napomenuo je 33-godišnji Batinić.

Batinić u ponedjeljak preuzima ravnateljsku stolicu od dosadašnjeg vršitelja dužnosti Adama Končića, nakon što su zastupnici zagrebačke Gradske skupštine jednoglasno na svojoj sjednici u utorak 21. ožujka donijeli odluku o njegovu imenovanju za ravnatelja Komedije na mandat od četiri godine, i to na također jednoglasan prijedlog Kazališnog vijeća toga kazališta, u trećem ponovljenom natječaju.

Prvi natječaj za ravnatelja raspisan je u svibnju prošle godine, nakon što je u ožujku Skupština razriješila dugogodišnjeg ravnatelja Niku Pavlovića jer Kazališno vijeće nije prihvatilo njegovo financijsko izvješće o poslovanju za 2015. i financijski plan, te je kao v.d. ravnatelja postavljen Končić.

Natječaj je, međutim, poništen, te je u listopadu raspisan novi, koji je također poništen. Na treći, raspisan 1. veljače 2017., pristigle su ukupno četiri prijave, a kandidati su bili, uz Batinića, Marko Juraga, Adam Končić i Janos Roemer.

“U Komediji sam sada već desetu godinu, a sedam sam godina zaposlen. Odluka da se uopće kandidiram u meni je jako dugo kuhala, sve dok nisam vidio da imam priliku nešto napraviti, i da je ta prilika sada, a da se ne bih poslije kajao što nisam pokušao”, rekao je novi ravnatelj.

Kao iskusni dirigent posjeduje vještinu komuniciranja s velikim brojem ljudi istodobno što će mu, vjeruje, puno pomoći u ravnateljskom poslu.

“Mlad jesam, no mislim da će mi u čitavom procesu puno pomoći to što sam kao dirigent puno radio s ljudima. Dirigent je glavni čovjek, prvi i odgovorni u glazbenim predstavama – u toj ulozi znam u istome trenutku komunicirati sa stotinu ljudi”, pojasnio je Batinić.

“Naravno, ravnateljski je posao nešto sasvim drugo. Znam da neće biti lako. Želim stvoriti tim od povjerenja koji će samnom raditi kako bismo išli u budućnost koja će nam svima biti bolja i ljepša. Naravno da tu računam na pomoć kompletnog ansambla i svih zaposlenika jer samo tako se može funkcionirati”, napomenuo je.

Prvi naslov novog ravnatelja “Guslač na krovu”

Iako su svjetski popularne komedije i suvremeni komadi i dosad bili ključan dio repertoara kazališta na Kaptolu 9, Batinićeva je želja da se Komedija repertoarno još čvršće pozicionira kao prepoznatljiv glazbeno-scenski brend kroz još veći naglasak na suvremene uspješnice.

“To su, u prvome redu, recentni, svjetski popularni mjuzikli poput ‘Guslača na krovu’ Jerryja Bocka, ‘Producenata’ Mela Brooksa i Thomasa Meehana i ‘Čovjeka iz Manče’ Mitcha Leigha”, kazao je.

U pripremi je trenutno nova predstava, komedija “Talijanski slamnati šešir” Eugenea Labichea čija će premijera biti 12. svibnja, kao posljednja ovosezonska premijera. No, prvi naslov Batinićeva ravnateljskog mandata, s kojim planira na jesen otvoriti novu sezonu 2017./2018., bit će “Guslač na krovu”.

“To je moja velika želja od kad sam došao u ovo kazalište, predstava koja je ovdje odigrana već više od 300 puta a posljednji je put igrala 1991. Mislim da je to jedan od vjerojatno najbolje ikad napisanih mjuzikala a mi trenutno imamo potentan ansambl i podjelu za kompletnu predstavu”, kazao je Batinić.

Da bi svoju želju ostvario mora zatražiti prenamjenu sredstava, budući da su dva nova premijerna naslova do konca kalendarske godine dio repertoara dosadašnjeg v.d.-a Adama Končića. No, ističe kako na to kao ravnatelj ima pravo.

Jedan od “naslijeđenih” naslova na koji je posebno ponosan je “Mamma Mia!”, velika uspješnica toga kazališta još iz vremena Nike Pavlovića kojoj je u posljednjih godinu dana ponešto smanjen udjel u repertoaru Komedije, te su se stvorile dugačke liste čekanja za kupnju ulaznica.

Prava na predstavu ističu u lipnju ove godine, a Batinić napominje kako će kazalište učiniti sve kako bi dobilo produžetak.

“‘Mamma Mia’ je fenomen, ne samo u Hrvatskoj već i u svijetu i ta će predstava sasvim sigurno ostati na repertoaru jer je to predstava za koju se stalno traži karta više. Dok god postoji interes, predstava će se igrati. Stvar je u tome da se takva predstava ili dogodi ili ne dogodi; dok radite predstavu ne možete znati što ćete dobiti i kako će publika reagirati. Nadam se da će se u budućnosti iznjedriti još poneki takav projekt po kojemu će Komedija biti poznata i prepoznata, i na koju će publika hrliti”, rekao je.

Takvu bi uspješnicu mogao pronaći i u dramskome repertoaru, u kojemu Batinić najavljuje klasike poput Gogoljeva “Revizora”, Moliereova “Don Juana”, Beaumarchaisova “Seviljskog brijača”, ali i djela modernih, suvremenih autora, poput primjerice Neila Simona, kao i tekstove domaćih autora koje će birati putem natječaja.

Neće zanemariti ni ključnu, glazbenu tradiciju Komedije: “Komedija je u osnovi glazbeno kazalište; prva predstava koja je izvedena davne 1950. godine bila je ‘Zemlja smješka’ Franza Lehara. Moja je vizija 70. rođendan kazališta, 2020. godine, obilježiti otvaranjem sezone upravo s tom operetom”, rekao je.

Konačna će realizacija, kao i njezin tempo, ističe, ovisiti o financijskim i produkcijskim uvjetima kojima kazalište raspolaže, no upravo u tim programskim smjernicama leži razlog zbog kojeg je Kazališno vijeće jednoglasno poduprlo njegovu kandidaturu.

“Vjerujem da je prevagnulo to što sam se oslonio na čvrst komediografski program, na čvrst izbor komada koje bih volio raditi”, kazao je Batinić, navodeći kao još neke primjere svojeg programa operetu “Grofica Marica” Emericha Kalmana i mjuzikl “Blood Brothers” Willyja Russela.

Suradnje i nova redateljska imena

U Batinićevu programu važno mjesto zauzimaju i velike uspješnice beogradskog Pozorišta na Terazijama “Neki to vole vruće”, po slavnom holivudskom filmu s Merilyn Monroe u glavnoj ulozi, te “Cigani lete u nebo” po pripovijetki Maksima Gorkog, predstave koje bi i sam želio postaviti u Komediji.

Pozorište na Terazijama beogradski je pandan Komediji s kojim je taj teatar prije Domovinskog rata imao suradnju koju bi Batinić želio obnoviti: “Riječ je o kazalištu koje se isključivo bavi mjuziklom i tu vidim neku poveznicu gdje možemo surađivati na razmjenama”, rekao je.

Govoreći o eventualnom širenju programa na komornu scenu, što je ranije najavljivao Niko Pavlović, Batinić je istaknuo kako nije sklon kategorizacijama, a svakako želi “nastaviti tamo gdje smo stali” i na postojećim temeljima graditi još bolju i profiliraniju Komediju.

“Što uopće znači mali komad? Ne znači da je ako imate tri čovjeka na sceni riječ o malome komadu, jer može se dogoditi da iza ta tri čovjeka stoji cijela horda ljudi, pa to onda nije mali komad. Moja je ideja graditi na onome što već imamo, a svakako bih volio dovesti u Komediju i neka nova redateljska imena, redatelje koji nisu nikada, ili jesu ali jako davno, tu režirali”, pojasnio je.

Takva su imena Krešimir Dolenčić, Ozren Prohić i Janusz Kica, a ideja mu je također, kako je napomenuo, dati priliku mladim redateljima “da uz renomirana redateljska imena glazbenog teatra dobiju priliku naučiti režirati glazbeni teatar, jer vrlo je malo ljudi na tržištu, mladih redatelja, koji dobro poznaju mjuzikl i operetu”.

Krešimir Batinić (1983.) dirigiranje je diplomirao 2007. na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u klasi maestra Vjekoslava Šuteja. Prvu profesionalnu suradnju ostvario je sa zagrebačkim Gradskim kazalištem Trešnja, s kojim i danas surađuje kao glazbeni suradnik.

Redovito dirigira koncertima u sklopu Tjedna glazbe za mlade u suradnji s Hrvatskom glazbenom mladeži. Redoviti je i suradnik Cantus Ansambla, te je surađivao s Acoustic Project ansamblom. Posebno uspješnu suradnju ima sa Zagrebačkom filharmonijom, u sklopu projekta Filmskog ciklusa, a s filharmoničarima je nastupio i u glasovitom newyorškom Carnegie Hallu.

U Komediji je kao stalni suradnik na mjestu korepetitora i dirigenta predstava zaposlen od 2007.

Optimističan početak

Batinić, koji kazalište de facto preuzima od Nike Pavlovića kao prvi ‘redovni’ ravnatelj nakon jednogodišnjeg interregnuma, ističe kako ipak Komediju zatiče u boljoj poziciji od one koju je prije godinu dana imao Končić.

“Činjenica je da je u tih godinu dana tijekom kojih je Adam Končić bio vršitelj dužnosti dugovanje kazališta, koje je prilikom odlaska Nike Pavlovića iznosilo nešto preko pet milijuna kuna, srezano za oko 2,5 milijuna kuna”, kazao je.

Sanaciju duga dijelom je, s 1,2 milijuna kuna, pomogao zagrebački Gradski ured za kulturu. “No, teret smanjenja duga uvelike su podnijeli i sami zaposlenici, jer su im još u rujnu 2015., nakon državne revizije, korigirani koeficijenti, čime je ušteđeno također oko 1,5 milijuna kuna”, napomenuo je Batinić.

Dodatne su uštede ostvarene primanjem u stalni radni odnos, dakle – na teret proračuna Grada, ljudi koji su ranije bili zaposleni na teret kazališta.

“Tako da stvari nisu toliko crne. Kazalište jest opterećeno dugovima koje ćemo pokušati iz redovnog poslovanja malo po malo sanirati i, nadam se, uz pomoć Grada, sklopiti neki sanacijski plan kako bismo u nekom skorom razdoblju, barem kroz godinu-dvije, došli na neku pozitivnu nulu”, rekao je.

Tek kad sanacijski plan bude proveden i zaključen postupak revizije a kazalište izađe iz minusa moći će se razmišljati o ponovnom vraćanju ukinutih koeficijenata, no ansambl je svjestan situacije i on je kao kandidat dobio punu podršku većine zaposlenika, rekao je.

S trenutno 175 zaposlenih, raspoređenih na tri ansambla – zbor, dramu i orkestar – Komedija je najveće gradsko kazalište. Batiniću će jedan od prioriteta također biti “pomladiti” ansambl, što se nada da će uz pomoć i razumijevanje Grada u svojem mandatu i uspjeti.

Iako se zasad nije ostvario san bivšeg ravnatelja Pavlovića da se Komediji ciljano sagradi nova moderna zgrada, odgovarajuće opremljena kako bi mogla odgovoriti na velike, tehnički vrlo zahtjevne glazbene projekte toga teatra, kazalište je uspjelo barem u jednom – dobiti nove prostore za upravnu zgradu na adresi Dolac 2.

Tamo bi se uskoro trebali preseliti zaposlenici koji se trenutno guraju u neadekvatnim prostorima u vlasništvu Crkve na Kaptolu 27, gdje bi, bude li sve po planu, Komedija do daljnjega trebala zadržati najam prostorija za čitaće probe i pokuse.

Što ga sve čeka i s čime će se prvo morati uhvatiti u koštac kao novi čelni čovjek najvećeg zagrebačkog gradskog teatra, prvi nakon višedesetljetnog ravnateljevanja Nike Pavlovića koji je na tu poziciju došao iz redova glumaca, Batinić će saznati prilikom preuzimanja dužnosti u ponedjeljak.

“Znam samo da želim da svi zajedno godinu neizvjesnosti ostavimo iza sebe kako bismo mogli neopterećeno krenuti dalje, jer jedino se dobrom atmosferom u ansamblu i dobrom radnom atmosferom može naprijed”, poručio je.

(Hina)

fah