Zagrebačko Gradsko dramsko kazalište Gavella u novoj sezoni 2015./2016. nastavlja temama i pristupima propitivati vrijednosti suvremenog društva, posežući za humorom u suočavanju s izazovima modernog života te raznim redateljskim koncepcijama u potrazi za uspostavom žive, polemične i partnerske međuigre s publikom, a otvorit će ju u subotu 19. rujna premijera posljednje komedije velikog francuskog komediografa Molierea “Umišljeni bolesnik” u režiji Krešimira Dolenčića.

“Umišljeni bolesnik” (“Le Malade imaginaire”), komedija-balet u tri čina, posljednje je Moliereovo djelo, premijerno izvedeno 1673. Veliki komediograf i glumac, dugo bolestan od tuberkuloze, kolabirao je na četvrtoj izvedbi, u ulozi Argana, jedva izvevši izvedbu do kraja a nekoliko sati poslije je i umro.

Njegov tekst, međutim, nastavio je živjeti, pa je ova bespoštedna satira na temu liječnika i medicine, njihove prijetvornosti i pohlepnosti, do danas ostala stalnim gostom kazališnih pozornica, neprestano provocirajući nove pristupe.

Bezobrazan i anarhističan, ironičan i zajedljiv – to je Moliere koji propituje ne samo svoj i onodoban, već i naš, ovodobni svijet, koristeći humor kao oruđe za dinamičan dramski obračun s onim što mu smeta.

Kako se ističe u najavi, interpretaciji Moliereove drske manirističke imaginacije potrebno je pristupiti pažljivo, s jedne strane pronaći odgovarajući ključ za ponuđenu teatralnost i izvedbenu neobuzdanost, a s druge, ne otupiti mu satiričku oštricu koja bez sumnje pogađa u srž nekih problema s kojima se i danas susrećemo.

Dolenčić je za tu zadaću odabrao glumački ansambl predvođen Enesom Vejzovićem u ulozi Argana, uz kojega još glume Barbara Nola, Anja Đurinović, Anja Šovagović Despot, Sven Šestak, Igor Kovač, Siniša Ružić, Đorđe Kukuljica, Filip Šovagović i Natalija Đorđević.

Tekst se igra u prijevodu Mladena Škiljana, dramaturginja je Ana Tonković Dolenčić, kostimografkinja Tea Bašić, scenografkinja Tanja Lacko, a autor glazbe Matija Antolić. Svjetlo je oblikovao Zdravko Stolnik.

Klasik i moderna ljubavna epopeja

U nastavku sezone Gavella donosi jedan “domaći klasik” – novo scensko uprizorenje romana “U registraturi” Ante Kovačića – te “modernu bajku za odrasle” iz pera Mislava Brečića, “Malena”.

Predstavu “U registraturi”, jedno od kanonskih djela hrvatskog književnog realizma, premijerno će na sceni Gavelle u petak 27. studenog postaviti nova redateljska snaga u hrvatskome kazalištu Dario Harjaček, koji je ujedno i autor dramatizacije.

Novi susret s dobro poznatim likovima – Ivicom Kičmanovićem, Laurom, Komordinarom Žoržom i Mecenom – redatelj Harjaček najavljuje kao “vehementni spoj ritualnih prizora pomiješanih sa suhom građanskom suzdržanošću, predstavu u kojoj se bajka i realizam, mitsko i banalno spajaju u nedjeljivo jedinstvo, predstavu koja će redefinirati Kovačićevu umjetničku snagu i dati potpuno novi kontekst dobro poznatim prizorima koje, možda baš zbog toga što su nam tako neposredno blizu u kolektivnom sjećanju, propuštamo vidjeti”.

S predstavom “Malena”, čija je premijera zakazana za petak 22. siječnja, radijski i kazališni redatelj Mislav Brečić Gavellinoj će se publici predstaviti i kao dramski pisac.

Predstava je najavljena kao mješavina “razigrane komedije, sjetne melodrame, moderne bajke za odrasle i partiture jasno artikulirane i nedvosmisleno usmjerene društvene kritičnosti”.

“Sin i Malena, centralni likovi ove ljupke urbane epopeje, lutaju zbiljskim i izmaštanim prostorima, praćeni Zborom kao predstavnikom naroda koji, tražeći rješenje svog nezadovoljstva, upire prstom, zahtjeva, nameće i odbacuje, različite ideje i koncepte”, stoji u najavi.

U svojem obračunu sa svijetom Brečić poseže za obratom u orijentaciji oštrice društvene kritike: “Uzrok našeg nezadovoljstva trebamo potražiti u nama samima.”, misao je upisana u temelje tog scenskog tkiva. U središtu drame ipak je ljubav, lišena ukalupljenosti (malo)građanskih formi i nametnutnih stereotipa, ljubav kao kreativna i pokretačka snaga uz čiju se pomoć imamo snage mijenjati, dodaje se u najavi.

Švedski kino hit i rasna melodrama

U ožujku 2016. redatelj Rene Medvešek postavit će u Gavelli kazališno uprizorenje švedskog filmskog hita iz 2004. “Kao na nebu”, redatelja Kaya Pollaka.

Medvešek je zajedno s Dubravkom Mihanovićem i autor adaptacije filmske priče o međunarodno uspješnom dirigentu Danielu koji se, zasićen i izmoren dugogodišnjim napetostima kakve donosi život vrhunskog glazbenika, vraća u svoje rodno mjesto u potrazi za mirom i izolacijom.

Tu prihvati ponudu voditelja lokalnog crkvenog zbora da radi s pjevačima-amaterima, što mu mijenja život na neočekivani način.

“Priča je to o zajedništvu i stvaranju homogene grupe ljudi/izvođača iz naoko posve raznorodnih i nepovezivih jedinki, o moći glazbe i umjetnosti općenito da mijenja ljude i liječi ih, o potrebi za izražavanjem, o tišini i slušanju”, ističe se u najavi.

Sezonu će u travnju 2016. zaokružiti premijera komedije “Filumena Marturano” o ostarjeloj prostitutki koja svim silama nastoji uploviti u građanski brak, u režiji Dražena Ferenčine.

Rasna melodrama, ili “dramska komedija”, glumca i dramskog pisca, scenarista i pjesnika Eduarda De Filippa, jedne od ključnih osobnosti talijanskog teatra 20. stoljeća, u svoje središte postavlja lik žene čija dvojnost karaktera zbunjuje i opčinjava.

Lik Filumene, na pozornici i na filmu, igrale su mnoge velike glumice, među kojima je vjerojatno najpoznatija filmska interpretacija Sofije Loren u “Braku na talijanski način”, gdje joj je partner bio Marcello Mastroianni.

“Grešnica i pokajnica, divlja i nježna, strastvena i ranjiva, Filumena Marturano izmiče klasičnom poimanju ‘moralnog’, a drama čijim je glavnim likom provocira nas svojom neuhvatljivošću i odbijanjem da stvari proglasi točnima ili ispravnima, dobrima ili zlima”, stoji u najavi.

Za De Filippa “sadržaj je važniji od forme, a srce snažnije od razuma”, a Gavellina je “Filumena” u režiji Dražena Ferenčine najavljena kao “ponajprije predstava jakih osobnosti, usredotočena na odnose i emocije, zaronjena u oprečnosti jednog ‘suludo životnog podneblja'”.

Jubilarne 30. Gavelline večeri

Prije kraja tekuće kalendarske godine teatar u Frankopanskoj ugostit će i festival “Gavelline večeri”, koje će se u svojem jubilarnom 30. izdanju održati od 3. do 13. listopada u Gradskom dramskom kazalištu Gavelli, s izuzetkom jedne predstave, koja će igrati u Hrvatskom narodnom kazalištu.

Devet festivalskih večeri okupit će isto toliko predstava iz Splita, Rijeke, Sarajeva, Beograda, Maribora i Zagreba, od čega osam u konkurenciji za nagrade, u odabiru ravnatelja Gavelle Borisa Svrtana, izvršne producentice Sonje Kovačić i dramaturga Dubravka Mihanovića, te jednu izvan konkurencije, koja će igrati na zatvaranju festivala.

Kako se ističe u najavi, redom je riječ o naslovima koji, nošeni snažnim energijama izvođača uspostavljaju “živo, polemično, otvoreno zajedništvo između sebe kao pojedinaca, ali i između sebe i publike, stvarajući onu vrst partnerske igre koja uspostavlja ‘suigru’ s gledalištem, onaj fragilni, ali moćni Gavellin ‘Mitspiel'”.

Festival će u subotu 3. listopada otvoriti “Idomenej” Hrvatskog narodnog kazališta iz Splita, po tekstu suvremenog njemačkog dramatičara Rolanda Schimmelpfenniga i u režiji Renea Medvešeka.

U program je još uvrštena predstava “#radninaslovantigona” (Zagrebačko kazalište mladih) autorskog dvojca Jazmine Sequeire i Luciana Delprata u režiji Renate Carole Gatice. Zatim su tu “Divlje meso” makedonskog dramatičara Gorana Stefanovskog i Narodnog pozorišta Sarajevo u režiji Dine Mustafića; “Daleka zemlja” Arthura Schnitzlera i HNK Zagreb u režiji Anice Tomić; “Životinjska farma” Georgea Orwella u režiji jednog od trenutno najagilnijih redatelja ovih prostora Andrasa Urbana (HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke); te “Kolovoz u okrugu Osage” Tracyja Lettsa u režiji Slađane Kilibarde (GDK Gavella).

Zagrebačka će publika na 30. “Gavellinim večerima” u nedjelju 11. listopada moći pogledati i Ibsenovu “Heddu Gabler” u produkciji Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora u režiji Mateje Koležnik.

Pretposljednja predstava Festivala, u programu u ponedjeljak 12. listopada, “Kazimir i Karolina” Odona von Horvatha i beogradskog Ateljea 212 u režiji Snežane Trišić, najbolja je predstava ovogodišnjeg “Sterijinog pozorja”, gdje je osvojila i glumačke nagrade kao i nagrade za režiju i scenografiju.

Na kraju Festivala tročlano prosudbeno povjerenstvo, sastavljeno od dvoje istaknutih kazališnih djelatnika iz Hrvatske i jednog iz inozemstva, dodijelit će nagrade za najbolju žensku, odnosno mušku ulogu, za najbolju režiju te za najbolju predstavu “Gavellinih večeri”.

Na svečanom zatvaranju Festivala, nakon dodjele nagrada, bit će prikazana još jedna predstava beogradskog Ateljea 212, ponovno Lettsov “Kolovoz u okrugu Osage” u režiji Ljiljane Todorović.

“Kako je taj naslov i tamošnja uspješnica s izuzetnom glumačkom podjelom, bit će zanimljivo usporediti dva ‘Osagea’ nastala u dvije kazališne kuće, te tako zatvoriti još jedno, nadamo se uspješno i za gledatelje zanimljivo i poticajno, izdanje ‘Gavellinih večeri'”, poručuju iz Gavelle.

(Hina)

fah