Međunarodni festival suvremene glazbe 29. Muzički biennale Zagreb održat će se od 22. do 29. travnja na nekoliko zagrebačkih kulturnih lokacija s raznolikim programom od preko 30 događanja koji je ove godine, kako je najavljeno u utorak u Zagrebu, snažnije usmjeren na odgajanje nove publike kroz veći naglasak na programe za djecu i mlade.

Festival u potpunosti posvećen Novoj glazbi – uključujući “klasike” suvremene glazbe kao i nove generacije skladatelja iz cijeloga svijeta – Muzički biennale Zagreb održava se svakog travnja neparnih godina.

Najveći i najznačajniji projekt Hrvatskog društva skladatelja (HDS) najavio je na konferenciji za novinare u Muzičkoj akademiji u Zagrebu glavni tajnik HDS-a Antun Tomislav Šaban. Istaknuo je kako je riječ o manifestaciji koja je već desetljećima prepoznata kao jedna od ključnih u hrvatskoj glazbi i kulturi.

Svojim programima MBZ teži obuhvaćanju najraznovrsnijih projekata, od simfonijskih orkestara i komornih ansambala, eksperimentalnog glazbenog teatra, suvremenog plesa, jazza, elektronike pa sve do alternativne glazbene scene, želeći Zagreb na nekoliko festivalskih dana koncem mjeseca travnja transformirati u centar kulture i umjetnosti kojem gravitiraju skladatelji, glazbeni kritičari, najbolji izvođači i ljubitelji suvremene glazbe šire regije i Europe.

Ove godine zemlja partner festivala je Poljska, napomenuo je Šaban, a u preplitanju novih programskih smjernica i biennalskih tradicija, za novo je festivalsko izdanje osmišljen raznovrstan i interdisciplinaran program kojemu je cilj zadovoljiti publiku raznih generacija i umjetničkih afiniteta.

Prvi programski iskorak, koji se dogodio još na prošlom izdanju te kulturne manifestacije je natjecanje petominutnih formi, pa će tako ove godine Biennale u zagrebačkom Gradskom kazalištu Komediji svečano otvoriti premijera opere “Klotho” poljske skladateljice Martyne Kosecke, prošlogodišnje pobjednice “5-Minute Opera Competition”.

Operu izvode solisti, zbor i simfonijski orkestar HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, kojim dirigira maestro Berislav Šipuš, a režira ju poljski redatelj Krzysztof Cichenski. Autorski tim još čine kostimografkinja i scenografkinja Julia Kosek te oblikovatelj videa Bartlomiej Szlachcic.

Opera će ostati na repertoaru riječkoga kazališta, čiji je intendant Marin Blažević istaknuo kako je ta suradnja dio napora toga teatra usmjerenih na širenje svojeg programa izvan standardnog 19-stoljetnog opernog repertoara.

“Klotho” već ima dogovorena gostovanja i festivalske nastupe izvan Hrvatske, napomenuo je, što znači da već ima i svoju međunarodnu budućnost, a posebno mu je drago što je na njoj angažiran francuski bariton Nicolas Rigas.

Otvorenje “prije otvorenja”

Natjecanje petominutnih formi ove se godine održava na temu “5-Minute Piano Concerto Competition”, a dosad je zaprimljeno više od 170 prijava iz brojnih zemalja svijeta. Deset najboljih partitura i izbor pobjednika koji će za MBZ 2019. napisati koncert za klavir i orkestar održat će se u srijedu 26. travnja u Hrvatskom glazbenom zavodu.

U svrhu odgajanja nove publike i poticanja kreativnosti među mladima, velika je pozornost ovogodišnjeg programa na programima za djecu i mlade, pa će tako prije samog svečanog otvaranja festivala upravo dječja publika dobiti priliku službeno obilježiti početak te glazbene manifestacije.

“Otvorenje prije otvorenja”, najavljeno kao jedan od najatraktivnijih programa ovogodišnjeg MBZ-a, donosi u Zagrebačkom kazalištu lutaka 22. travnja premijeru dječje lutkarske predstave “Žabica kraljica” čiju glazbu potpisuje mlada skladateljica Sara Glojnarić a režiju Rene Medvešek, dok lutke oblikuje istaknuti likovni umjetnik Daniel Serdarev.

Predstava nastaje po narodnoj priči o žabici u čiji se pjev zaljubljuje kraljević, koji ju bez obzira na njezin izgled odlučuje zaprositi i dovesti na dvor, gdje se ona, kao u pravoj bajci, pretvara u divnu djevojku.

Medvešek je istaknuo kako je riječ o kazališnoj “igri potrage za djetetom u sebi i za zaigranošću” koja, u skladu s postulatima MBZ-a, omogućuje iskorak iz ustaljenih obrazaca i poznatih linija kretanja.

“Predstava je kombinacija igre, slike i glazbe koja na vrlo decentan i točan način iskoračuje iz predvidivoga i iskorištava potencijal priče koja govori o slušanju, a koja će djeci i svim gledateljima pružiti jedan drugačiji doživljaj glazbe”, poručio je Medvešek.

Program za mlade i posvećen mladima obuhvaća, među ostalim, i “postavljanje dječje publike na pozornicu”: u Muzeju za umjetnost i obrt MBZ će ugostiti najmlađe interprete suvremene glazbe, Grupu za Novu glazbu Glazbenog učilišta Elly Bašić. Također, u Kulturno-informativnom centru (KIC) četiri su biennalska popodneva rezervirana za perspektivne mlade glazbenike i autore.

Djelić montrealske scene u Galeriji SC-a

Jedan od temeljnih postulata MBZ-a, po riječima umjetničkog ravnatelja Krešimira Seletkovića, podupiranje je i poticanje međuinstitucionalne komunikacije, zajedničkog osmišljavanja i realiziranja projekata.

U svojoj desetoj godini suradnje, Muzički biennale Zagreb i Kultura promjene Studentskog centra Sveučilišta u Zagrebu ove će godine predstaviti zvučnu instalaciju “Five Lines, Crossing”, umjetničku interpretaciju logotipa ovogodišnjeg MBZ-a Adama Basanta, mladog kanadskog umjetnika zvuka koji djeluje na području sound-arta, eksperimentalne glazbe i različitih zvučnih performasa.

Voditeljica Muzičkog salona Kulture promjene Studentskog centra Davorka Begović istaknula je kako je riječ o pobjedničkoj instalaciji ove godine prvi puta provedenog natječaja za biennalsku zvučnu instalaciju.

Ideja je bila da se na taj način taj dio biennalskog programa dodatno otvori međunarodnoj sceni, pojasnila je. Od 28 prijava čak je dvije trećine stiglo iz inozemstva, a Basante će domaćoj publici predstaviti “dio izuzetno aktivne, žive i zanimljive montrealske scene”.

Instalacija se za vrijeme trajanja biennalea može posjetiti u Galeriji Studentskog centra, gdje će i sami posjetitelji postati njezinim aktivnim integrativnim dijelom, jer će njihove kretnje i zvukovi postati dijelom tog umjetničkog djela.

Za zatvaranje glazbeni spektakl u Tunelu Grič

Od uspješnih suradnji koje su već na biennalskom programu postale tradicija, Seletković je istaknuo one sa Zagrebačkom filharmonijom te Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije, koji će u KD Vatroslava Lisinskog predstaviti domaće glazbene snage, ali i drugoplasirane i trećeplasirane skladatelje s natjecanja ‘5-Minute Opera Competition’.

Također, na 29. MBZ-u ostvarit će se tradicionalne suradnje i s ansamblima Muzičke akademije, Cantus Ansamblom, Zagrebačkim solistima i ciklusom Jazz.hr, a u programu su i praizvedbe mnogih hrvatskih skladatelja različitih generacija, rekao je Seletković.

MBZ će zagrebačkoj publici donijeti i ponajbolje od europske suvremene scene, pa je tako za njegovo 29. izdanje realizirana suradnja s dva ansambla koja pripadaju najboljim interpretima suvremene glazbe, francuskim ansamblom Intercontemporain, koji je osnovao 1976. Pierre Boulez a danas je ‘rezident’ Pariške filharmonije, gdje više od 30 glazbenika dijeli strast prema suvremenoj glazbi, te njemačkim ansamblom Modern.

Seletković je najavio i ansamble Oslo Sinfonietta (Norveška), Ictus (Belgija), Les Percussions de Strasbourg (Francuska), te švicarski pre-art soloists, “još jedan ansambl koji je prije svega posvećen dijalogu s mladima, izazivajući granice estetike, hrabrim otvaranjem novih umjetničkih putova i smjernica, konfrontirajući marginalizirano s normama, kozmopolitske sredine s provincijom”.

Program MBZ-a održavat će se u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, Gradskom kazalištu Komediji, ZKM-u, te u Muzeju Mimari, Muzeju za umjetnost i obrt, Zagrebačkom kazalištu lutaka i Teatru &TD a organizatori su ove godine najavili osvajanje i drugih, neuobičajenih prostora koji će možda postati dio nove tradicije: program 29. MBZ-a zatvorit će u subotu 29. travnja nastup ansambla Antiphonus u dosad nepoznatom koncertnom prostoru Tunela Grič.

Antiphonus na biennalu izvodi undercut operu, glazbeno-scenski projekt “Te”, autorski rad skladatelja Dalibora Bukvića i Ane Horvat u režiji Natalije Manojlović koji, po riječima umjetničkog voditelja ansambla Tomislava Fačinija, “koketira s posezanjem u zdenac vremena uz suvremene interpretacije, evocirajući teme podzemlja, ali i viziju razvoja budućnosti čovječanstva”.

Riječ je o “operi koja to nije, zvučnoj instalaciji koja prerasta u izvedbeno djelo”, a koje publika postaje i sama dijelom u “hiperakustičnom prostoru tunela, čije glatko sivilo nestalnih kontura sa svim svojim osebujnostima i posebnostima postaje jednakovrijednim protagonistom glazbe kao što je to i sam autorski uradak”, rekao je Fačini.

Iznenaditi i šokirati, ali i zadovoljiti publiku raznih generacija i afiniteta moto je Muzičkog biennala Zagreb još od 1961., a cjelovit raspored događanja koje donosi ove godine dostupan je na mrežnoj stranici www.mbz.hr i na facebook stranici Festivala.

(Hina)

fah